Wat doet een calculator?
Een calculator is iemand die zich bezig houdt met het maken van berekeningen. Hierbij gaat het om berekeningen op het gebied van het aantal benodigde materialen, aantal uren dat nodig is voor een project en het uitrekenen van de kostprijs. Met deze informatie is het daarna aan jouw als calculator om een begroting op te stellen.
WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE TAKEN VAN EEN CALCULATOR?
De exacte taken die een calculator heeft kunnen per organisatie verschillen. Over het algemeen kun je stellen dat een calculator drie hoofdtaken heeft:
- Het calculeren van de benodigde hoeveelheden van materialen
Voordat de calculator hiermee kan beginnen is het van belang dat hij hiervoor de benodigde informatie krijgt. Denk hierbij aan bestektekeningen, een ontwerp en prijsgegevens. Aan de hand hiervan kan hij een berekening gaan maken hoeveel hij van bepaalde materialen nodig heeft. Hij onderbouwt deze informatie met een zogeheten uittrekstaat. Hierin staan alle materialen, maten, uitvoeringen en hoeveelheden.
- Het aanvragen van offertes
Zodra de calculator de aantallen van de benodigde materialen weet is het aan hem om offertes aan te vragen bij leveranciers. Hierna zal je vaak in samenwerking met bijvoorbeeld een projectleider deze offertes gaan vergelijken en rangschikken.
- Opstellen van een begroting
Zodra de calculator alle benodigde informatie heeft kan hij een begroting gaan opstellen. Aan de hand van deze begroting kunnen alle uitvoeringskosten worden bepaald.
In sommige bedrijven valt de rol van een calculator samen met die van een werkvoorbereider. De functie van een werkvoorbereider is een stuk breder dan die van een calculator. Naast kostencalculaties houdt een werkvoorbereider zich ook bezig met het voorbereiden van de werkzaamheden en het samenstellen van werkinstructies.
Wil jij ook aan het werk als calculator? Kijk dan hieronder voor de beschikbare vacatures en solliciteer direct. Ben je op zoek naar een andere rol? Bekijk dan al onze vacatures.