Trends in de recruitment
Als recruiter heb jij de taak om kandidaten te werven en te selecteren. Ook het binden van een kandidaat aan een organisatie is daarbij belangrijk. Daar weet recruiter Tjeerd van der Veen alles van. Hij is bijna twee jaar werkzaam bij Or-Quest in deze functie en laat zich graag op de hoogte houden van de trends in de recruitment. Zo bezocht hij vorige week het recruitment event van RecruitNow met als onderwerp ‘slimmer werven’.
Er komen steeds meer detacheringsbureaus bij en daarnaast is er al een aantal jaren sprake van een krappe arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het werk van een recruiter niet bepaald makkelijk gemaakt. Daarnaast merkt Tjeerd dat het imago van een detacheringsbureau in sommige gevallen niet positief is. “Ik merk dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is dat je goed met elkaar communiceert. Sommige bureaus schieten echt met hagel naar een kandidaat. Ze zijn zo gefocust op het delen van de vacatures die op dat moment open staan, dat ze vergeten te vragen wat de kandidaat graag wil. Voor mij is dit de eerste stap, eerst luisteren naar de wensen van de kandidaat en dan pas kijken of dit aansluit met wat wij te bieden hebben.”
Talentpools
Om de concurrentie voor te zijn blijven wij ons ontwikkelen. “Om slimmer te werven werken wij veel met talentpools. Door te werken met talentpools kun je precies zien welke vacature geschikt is voor een kandidaat en welke niet. Uit cijfers blijkt dat 43% van alle werkenden in Nederland latent zoekend is. Deze doelgroep moet je als recruiter dus goed in de gaten houden. Als je weet waar ze actief zijn, wat ze doen en wat hun interesses zijn kun je als organisatie je content daar op afstemmen. Hiervoor zoek ik een goede samenwerking op met onze marketingafdeling.”
Ambassadeurs
“Naast het achterhalen van, en het inspelen op interesses van werkzoekenden is referral recruitment een belangrijke trend. Het zogeheten ambassadeurschap, waarbij potentiële werknemers worden aangedragen door huidige- of oud werknemers. Door een goede relatie met onze kandidaten te onderhouden proberen we met Or-Quest hier goed op in te spelen. Dit doen we door kennissessies, seminars en gezellige events. Daarnaast houden we nauw contact met onze kandidaten en helpen we ze graag, bijvoorbeeld met de voorbereiding van een sollicitatiegesprek.”
Video’s en chatbots
“Overige belangrijke trends in de recruitment zijn videorecruitment en geautomatiseerde chatbots, maar de grootste impact op de branche is dat Google for Jobs waarschijnlijk naar Nederland komt. Momenteel wacht Google nog op toestemming van de Europese Commissie, maar ook zonder deze toestemming is het goed mogelijk dat Google snel doorpakt. Hierdoor zullen de zoekresultaten flink aangepast worden, waardoor het als arbeidsbemiddelaar belangrijk is om hier tijdig op in te spelen.”
Betrouwbaar
“Als je besluit om deze trends in de recruitment in de organisatie door te voeren, is het van belang dat je deze op de juiste manier inzet. Anders heeft het geen toegevoegde waarde. Daarnaast ben ik van mening dat het belangrijk is om een betrouwbare organisatie te zijn en niet alleen maar mee gaat met de trends en ontwikkelingen. Zorg ervoor dat wat je zegt en doet, je ook waar maakt. Kom je afspraken na en behandel iedereen zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Ook hiermee onderscheiden wij ons van de concurrentie.”
Ben jij ook altijd up to date en weet je alles van de nieuwste trends en ontwikkelingen? Wie weet past de functie als recruiter bij Or-Quest perfect bij jou!