5 tips voor het verhogen van de output van medewerkers

De tijd dat mensen alleen voor een aansprekend salaris werken ligt inmiddels ver achter ons. Steeds vaker is het voldoen aan andere behoeften veel belangrijker om goed personeel te behouden. Geld is niet langer een primaire drijfveer, maar slechts een sub-motivator. Hoe kun je als werkgever je personeel stimuleren? Hoe verhoog je de output van je medewerkers? Om je te helpen geven we 5 tips.

Or-Quest 5 tips verhogen output medewerkers

1. INVESTEER IN DE ONTWIKKELING VAN JE PERSONEEL

Een open deur? Absoluut! Investeren in de ontwikkeling van medewerkers is heel belangrijk. De werkomgeving verandert continu. Het is dan ook belangrijk om te achterhalen waar de medewerkers zich in willen ontwikkelen. Hiervoor zou je samen een ontwikkelingsplan kunnen opstellen. Investeren in ontwikkeling zorgt namelijk voor nieuwe uitdagingen en vertrouwen in de organisatie.

2. DOORGROEIMOGELIJKHEDEN

Dooddoener nummer twee! Alsjeblieft. Alleen investeren in een opleiding is vaak niet genoeg. Veel medewerkers zien doorgroeimogelijkheden als een extra stimulans. Hierdoor krijgen ze het gevoel dat hun inspanningen worden beloond. Het kan daarom zeker geen kwaad om stil te staan bij de ambities van je medewerkers. En geef bij je medewerkers aan, voordat je een vacature extern uitzet, dat zij ook op deze functie mogen solliciteren.

3. VERANTWOORDELIJKHEID

Mensen vinden het belangrijk om zelf invloed te hebben op de invulling van hun werk. Hiermee vinden zij aansluiting op hun kennis, interesses en ervaring. Wanneer werk interessant en uitdagend is blijken mensen gemotiveerder. Als organisatie krijg je veel gemotiveerde medewerkers als je ze meer vrijheid en verantwoordelijk geeft. Ook voelen mensen zich hierdoor meer verbonden met het bedrijf. Daarnaast zijn autonomie en verantwoordelijkheid belangrijke vereisten voor werkgeluk.

4. WERKOMGEVING

Een goede balans tussen werk en privé zorgt voor tevredenheid, productiviteit en motivatie. Het is belangrijk om een werkplek te creëren waar mensen graag zijn. Zichtbare voorbeelden zijn planten, ramen en goed materieel. Het creëren van een werkplek waar mensen van genieten om te zijn en waar ze inspiratie op kunnen doen is tegenwoordig erg belangrijk. Een teamuitje of een borrel doen het ook altijd goed.

5. ERKENNING

Erkenning is niet slechts een beleefdheid, maar een essentiële menselijke behoefte. We willen graag waardering ontvangen van onze prestaties op het werk. We vinden het belangrijk om door anderen te worden gezien en gehoord in hetgeen wat ons aan het hart gaat. Als je werknemers weten dat ze gewaardeerd worden neemt het zelfvertrouwen toe. Je medewerkers durven meer initiatief te tonen. Bij het uiten van waardering is het van cruciaal belang om eerlijk te zijn. Oprechtheid is noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van vertrouwen. Alleen wanneer er vertrouwen is, is een uiting van een compliment effectief. Ook opbouwende feedback heeft dan een dankbaar effect!

Benieuwd hoe wij de output van medewerkers verhogen bij Or-Quest? Lees hier het interview met Jelmer Spijksma, oprichter en eigenaar van Or-Quest, over werkgeluk.

Interview Jelmer over werkgeluk