Bouwspecial van Ambitie: interview met Jelmer en Folkert van Or-Quest
Professionals in de bouw
Ze zijn amper te vervullen, vacatures van hoger personeel in de bouw. Toch lukte het Or-Quest het aantal bemiddelingen in die functies de afgelopen jaren te verdubbelen. Hoe kan dat?
Het antwoord ligt voor een deel in de leeftijd van detacheerder Or-Quest. Het bedrijf zag pas in 2010 in Drachten het levenslicht, in een tijd dat de personeelsmarkt in de bouw er bepaald anders uitzag. “Toen probeerden we mensen te plaatsen die we nu droomkandidaten zouden noemen”, zegt oprichter Jelmer Spijksma. “Elke dag hoorde ik van opdrachtgevers de grap: ‘Als hij zelf wat werk meeneemt, dan neem ik hem graag aan’.” Dat was toen. Nu zitten we al jaren in een situatie waarin het gebrek aan personeel in de bouw groot is. Zeker ook het tekort aan hoger opgeleide mensen, de doelgroep van Or-Quest, dat inmiddels ook vestigingen heeft in Zwolle en Drachten. “Wij zagen toen al aankomen dat de economie wel weer eens aan zou trekken. Dus investeerden we niet alleen in goede relaties met bouwbedrijven, maar juist ook met de mensen die we aan het werk wilden helpen. Zo hebben we een prachtige database opgebouwd van geschikte kandidaten en daar plukken we nu de vruchten van.”

Heilige graal
Relatiebeheer is misschien wel de heilige graal in deze tijd. Folkert Brijker, managing consultant van de afdeling Bouw van Or-Quest: “Dat zie je aan beide kanten. Professionals komen zelf bij ons omdat ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging bijvoorbeeld. We nemen ook steeds meer van hen zelf in dienst zodat ze van mooie projecten naar mooie projecten kunnen. De relatie met klanten is even belangrijk, ook met het oog op de toekomst waarin het misschien wel weer een keer wat minder gaat in de sector.” Die klanten zijn ook van belang vanwege de visie van de detacheerder dat je soms creatief moet zijn om tot een goede match te komen. Brijker: “Het kan best zijn dat iemand die in de interieurbouw heeft gewerkt, prima geschikt is als werkvoorbereider. Het is aan ons om dat te achterhalen. Daarvoor voeren we gesprekken en hebben we verschillende tools om verschillende kwaliteiten te meten. Maar we moeten onze klanten er ook van overtuigen dat een kandidaat – ondanks een andere achtergrond – de moeite waard kan zijn om mee te werken.” Het is best een raar vak, detacheren in de bouw. Als het geen crisis aan de aanbodkant is, dan is het wel crisis aan de vraagkant, hoewel Spijksma niet denkt dat er snel een situatie ontstaat waarin er zo weinig werk is als tijdens de laatste crisis.
Vergroening
“De achterstanden lopen op, in de bouw en in de infra. En er komen nog heel veel projecten aan. Grote industriebouw, wegen, bruggen, sluizen en ook de werkzaamheden in het aardbevingsgebied. Voorlopig zal de vraag naar goede mensen groter blijven dan het aanbod. Ook omdat er functies voor dezelfde doelgroep bijkomen in de sector van de wind- en zonne-energie tegen een achtergrond van vergrijzing en achterblijvende vergroening.” Een jong bedrijf dus, Or-Quest. Dat zie je ook in een andere manier van werken: de nadruk op online marketing. “We hebben een nieuwe site die we samen hebben gemaakt met onze specialist die weet van neuromarketing. Kijk, de mensen die we zoeken zitten niet meer op de bank thuis. Die zijn ergens aan het werk en proberen we over te halen naar ons te komen. Dat doen we door uitgekiende campagnes via de juiste kanalen. Hebben we vooraf veel onderzoek naar gedaan, en je ziet dat het werkt.”